top of page
Search

טיפים וטריקים ב- EMDR- שלב ההערכה



ריכזתי כמה דיוקים לגבי שלב 3. בדקו, האם מכירים את/מקפידים על הרשום מטה?

*ניתן לשאול לא רק ״איזו תמונה מייצגת את החלק הכי קשה של האירוע כשאתה חושב על זה כעת״, אלא לפני כן – ״איזו תמונה מייצגת את החוויה?״ ואם המטופל מתקשה לענות על אחד מאלו, פשוט לאמר: ״תחשוב על האירוע״.

*כאשר המטופל מתקשה להתחבר ל- NC, בטענה שהוא יודע שהאמונה שעולה לו אינה רציונלית, פרנסין היתה מציעה לאמר לו ״תאמר את מה שאת יודע לגבי עצמך ברגעים הכי גרועים שלך, אפילו אם אתה יודע שזה לא נכון״. היא כתבה גם שהמטפל כמובן יכול להציע לו אפשרויות או לשלוף דף עם רשימת היגדים.... (זה ודאי למדתם). אבל, עבור מטופלים מתקשים או מתרבויות שהשפה פחות דיברה אליהם, היא הציעה במקום זאת לשאול: ״איך אתה מגדיר את עצמך?״ או - ״אילו שמות תואר יכולות לתאר אותך?״ אם המטופל עדיין מתקשה היא כתבה שאפשר פשוט לשחרר, ולא להתעקש על NC. (כן כן!)

*פרנסין המליצה ללכת על ה – PC הכי עוצמתי שהמטופל יכול לחשוב עליו, גם אם קשה לו להאמין בזה בשלב 3. לעומת זאת, סביב תימת בטחון או אשמה, במצב שבו פחד או אשמה הם הביטוי המרכזי של הטראומה (קרי חודרנות, פלשבקים מתקיפים או לסירוגין survivor guilt, היא הציעה לציין עבור תימת הבטחון פשוט, ״זה מאחורי, אני בטוח עכשיו״, ועבור תימת האשמה: ״עשיתי הכי טוב שיכולתי״, ״למדתי מזה״, ״אני יכול לבחור אחרת כעת״.

*כאשר המטופל מתקשה לתת מספר ב- VOC, פרנסין היתה מציעה לאמר: ״זכור, לפעמים אנחנו יודעים משהו בראש, אבל זה מרגיש אחרת בבטן, מהי האמת בבטן לגבי ה- (לחזור על ה PC) מ-1, לגמרי לא נכון, ועד 7- לגמרי נכון?״

היא גם חשבה ש- VOC של 1 או 2 בשלב זה – בדרך-כלל מעיד על PC שאינו מתאים ודורש כיוונון מחדש (אני כמעט ולא זכיתי לשמוע PC מעל 2 עם האוכלוסיות שאני עובדת איתן... היום קיבלתי תשובה ממטופלת שאני מאוד אוהבת: ״מינוס 7...״ )

* לאחר בדיקת ה- VOC, פרנסין הזכירה לחבר בין התמונה וה- NC שוב בכדי ״לֹגרות״ (ולחבר את המטופל) ביתר עוצמה את החומרים הטמונים ברשת הזכרון- ומתוך כך לתשאל על הרגשות שהוא חווה, כעת.

* כאשר שואלים על תחושת הגוף- היא ציינה שאין לבקש תיאור של התחושה, שאלה זו מעכבת את הכניסה לזכרון ש״ממתין״ לעיבוד לאחר שאספנו את כלל המרכיבים.

* לא מעט אנשים שוכחים את זה- אחרי שמבקשים דיווח אודות תחושת הגוף, ולפני שיוצאים לדרך לשלב 4, פרנסין תזכרה שיש לכוון: ״תעלה את התמונה, יחד עם המילים NC, שים לב איפה אתה מרגיש את זה בגוף ותעקוב אחרי האצבעות שלי...״





21 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page